Det koster ikke noget at spørge

    Kundernes
     
    fortrydelsesret
     
    på
     
    din
     
    webshop:
     
    Hvilke
     
    regler
     
    gælder? 

    Mathias VorretUX udvikler

    Som webshop-ejer er du sikkert allerede bekendt med tommelfingerregel om den 14 dages fortrydelsesret. Denne ret har dine kunder som udgangspunkt, når de handler på din webshop. Men finder der flere regler anvendelser, hvad angår fortrydelsesret? Og er der undtagelser, hvor du som webshop-ejer ikke er forpligtet til at tage dine varer retur? I dette indlæg får du svaret på dine spørgsmål om returret.

    Udgangspunktet: 14 dages fortrydelsesret

    Det følger af forbrugeraftaleloven § 19, stk. 1, at en forbruger i 14 dage efter modtagelsen af sine varer har ret til at fortryde købet. Og dette er således det klare udgangspunkt, som du som webshop skal overholde. Disse 14 dage tælles fra den dag, hvor forbrugeren har modtaget sine varer. Skal forbrugeren afhente pakken i en pakkeboks eller på et posthus, så tælles 14-dages fristen først fra det øjeblik, hvor forbrugeren henter sin pakke.

    Kunden skal meddele dig, at denne ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret. Dernæst har kunden 14 dage til at bringe de indkøbte varer tilbage til webshoppen. Der er altså tale om en todelt periode: Først 14 dage til at meddele webshoppen, at kunden ønsker at fortryde købet – og dernæst 14 dage til at returnere varerne. På den måde kan man sige, at den praktiske fortrydelsesret inklusiv tilbagelevering af varer er op til 28 dage.

    Tilbagebetaling af pengene

    Som webshop skal du naturligvis tilbagebetale de penge, som forbrugeren har købt for. Dette skal du gøre hurtigst muligt fra den dag, hvor kunden meddeler, at kunden ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret. Der må maksimalt gå 14 dage, fra kunden meddeler sit ønske om at fortryde købet, til pengene er tilbageført på kundens konto.

    Hvem skal betale for fragten?

    Hvis en kunde ønsker at fortryde sit køb, skal kunden selv betale for at få varerne sendt til din virksomhed. Du skal således ikke betale fragten for kunden som webshop-ejer. Dette gælder alene, hvis du som webshopejer allerede har oplyst kunden ved køb om, at denne selv skal afholde udgifter i forbindelse med udnyttelsen af sin fortrydelsesret. Det kan derfor være en god idé at indskrive dette i din webshops handelsbetingelser, såfremt du ikke ønsker at betale for fragten, når dine kunder gør brug af fortrydelsesretten. Skriver du ikke noget om, at kunden selv skal afholde fragtudgifter, hænger du selv på dem.

    Gælder fortrydelsesretten også, hvis kunden har brugt varen?

    Har en kunde brugt eller på anden måde forringet værdien af varerne, har kunden stadig ret til at gøre brug af sin fortrydelsesret. Der gælder dog her den regel, at kunden er ansvarlig for det eventuelle værditab som følge af kundens brug af varen. Lad os illustere dette med et lille eksempel: Hvis en kunde køber en trøje til 500 kroner, og kunden bruger trøjen en uge og slider på den. Så er værdien faldet til 300 kroner på trøjen. Så er det derved alene de 300 kroner, som kunden skal have tilbageført på sin konto – ikke de 500 kroner, som trøjen kostede for ny. Det er, som tidligere beskrevet, kunden, der ”hæfter” for en eventuel værdiforringelse, i det tidsrum, hvor varen er i kundens varetægt.

    Hvornår gælder fortrydelsesretten ikke?

    Som det er med meget jura, er der altid undtagelser til hovedreglen. Og dette gælder også mht. fortrydelsesretten. Der er nemlig sommetider, hvor kunden ingen fortrydelsesret har. Mange af disse undtagelser er beskrevet i forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 1-15. Lad os beskrive de mest relevante her.

    Varer fremstillet specifikt til forbrugeren, jf. nr. 3

    Sælger du produkter, som fremstilles specifikt til den enkelte forbruger, finder reglerne om fortrydelsesret ikke anvendelse. Dette kan f.eks. være webshops, der sælger tryksager, hvor hver tryksag fremstilles til den enkelte forbruger. Men det kan også være special-designet tøj, kopper med kundens billeder på eller lign.

    Varer, der hurtigt forringes, jf. nr. 4

    Noget jura er ret logisk. Og det samme er nr. 4; den beskriver nemlig, at fortrydelsesretten ikke gælder for varer, der forringes hurtigt. Det vil i praksis ofte være madvarer købt online. Forestil dig, hvis du har købt en liter mælk online (som ikke kan holde sig 14 dage). Når mælken så er for gammel efter 10 dage, skriver du så til webshoppen for at få dine penge tilbage. Dette vil selvfølgelig være uretfærdigt for webshoppen.

    Forseglede varer, jf. nr. 5

    Denne kan være relevant for mange webshops, navnlig inden for skønhedsbranchen. Er dine varer forseglede af hygiejniske eller sundhedsmæssige årsager, er du således heller ikke forpligtet til at tilbyde dine kunder fortrydelsesret. Bemærk: Dette gælder alene, hvis kunden bryder forseglingen – gør kunden ikke det, men holder varen intakt, kan kunden stadig gøre brug af sin fortrydelsesret. Dette punkt kan være relevant for dig, der sælger skønhedsprodukter, cremer, parfumer mv.

    Læs mere om fortrydelsesret

    Hvis du ønsker at blive endnu klogere på reglerne om fortrydelsesret, har vi herunder samlet en række artikler, som du med fordel kan læse.

    Læs også

    Hvad er webtilgængelighed, og hvorfor er det så vigtigt?

    Hvad er cookies?

    Nye regler om online betaling – er du klar til 3D Secure?