Hosting af hjemmeside
Hvis du har en virksomhed, som du gerne vil have online, så er det essentielt, at du får lavet en god hjemmeside. En god hjemmeside er dog ikke nok, hvis du ikke får den online, så brugere har mulighed for at se den og finde den. Derfor er det nødvendigt, at du får sørget for hosting af din hjemmeside, hvis du vil have den synlig for brugere på nettet.
Hvis du ikke selv har erfaring med hosting af hjemmesider, så kan vi hos Nomilk hjælpe dig igennem processen. Vi har stor erfaring inden for hosting og webhoteller og kan derfor altid hjælpe dig med at få din hjemmeside synlig for internetbrugere. Du slipper derfor for selv at bruge tid på at sætte dig ind i, hvordan det hele skal opsættes og kan i stede fokusere din tid på andre vigtige aspekter af virksomheden.
Med vores hjælp til hosting af din hjemmeside, skal du aldrig bekymre dig for om, det er for besværlig og tidskrævende en proces. Det ville være en stor skam, hvis du valgte at droppe hjemmesiden til din virksomhed blot fordi, du ikke har tid eller erfaring med hosting. Vi vil derfor rigtig gerne hjælpe dig, så du også har mulighed for at markedsføre din virksomhed online og konkurrerer på samme plan som dine konkurrenter. Der er derfor ingen grund til ikke at få en hjemmeside op at stå, så du kan øge din markedsføring og få flere kunder til virksomheden.
Hvad er hosting?
Det er selvfølgelig nemt at sige, at du skal have hosting af din hjemmeside, men hvad er det egentlig? Hvis du ikke har den store erfaring eller kendskab til at skabe og administrere en hjemmeside, så er det ikke sikkert, at du ved hvad hosting er.
Hosting, også kaldet webhotel, kan siges at være et hotel for hjemmesider. Din hjemmeside alene kan ikke ses af internetbrugere, hvis ikke den er synlig gennem et webhotel. Du kan derfor leje en plads hos webhotellets server, hvis du vil have at din hjemmeside skal gå online og kan findes af folk.
Du er ikke alene om at leje dig ind på et webhotel, men er blot en af mange lejere. Udbyderen er en vært (host) for dig, og de mange andre hjemmesider, som lejer sig ind på serveren, hvilket også ligger til grund for navnet hosting.
Ligesom at der kan være flere hjemmesider på et webhotel, så findes der også flere webhoteller, du kan vælge i mellem. Du skal derfor sørge for at finde et webhotel, som passer til din virksomhed. Det er for eksempel vigtigt at finde et webhotel, som har rigeligt med plads til al den data, der er omkring din hjemmeside. Der kan også være stor forskel på pris og ydelse ved et webhotel, nøjagtig som der kan være ved hoteller i den virkelige verden. Det er derfor vigtigt at undersøge udbyderen, før du tager dit endelig valg, så du er sikker på at finde den rette ’host’.
Du kan sagtens finde et webhotel, som har en meget billig pris, hvilket kan virke fristende, hvis du vil spare lidt på budgettet. Det er dog ikke altid en god idé at vælge det billigste af det billigste webhotel, da det kan betyde, at der er mangel på service og ydelse. Det er vigtigt, at du overvejer, hvorvidt det er det værd at spare nogle kroner, hvis du så ikke kan få den hjælp, du har behov for. Det kan ende med, at du er nødsaget til at acceptere, at du ikke kan få teknisk hjælp, den dag din hjemmeside går ned eller har problemer. Den billige pris på webhotellet kan også skyldes, at der ikke er særlig meget plads på serveren. Det er muligvis intet problem i begyndelsen, hvis du har en mindre hjemmeside, som ikke kræver meget plads til data, men på længere sigt kan den vokse og få behov får mere plads. Det er derfor ikke altid en fordel i længden at vælge det billigste webhotel, og det kan endda ende med at koste dig flere penge, hvis der er problemer med din hjemmeside, som ikke bliver hurtigt løst. Du skal derfor gøre dig flere overvejelser end blot en sammenligning af prisen, når du skal vælge et webhotel til din hjemmeside.
Sådan vælger du et webhotel, der passer til din hjemmeside
Når du skal vælge et webhotel til din hjemmeside, er det enormt vigtigt, at du finder et, som opfylder netop dine behov. Der er stor forskel på webhoteller, og der er derfor nogle ting, som du bør være opmærksom på, hvis du vil finde det perfekte match til dig.
Det er som en ting essentielt, at du finder et webhotel, hvor din hjemmeside kan fungere uden problemer. Ligesom der er forskel på webhoteller, så er der også forskel på hjemmesider. Det kan variere meget, hvordan hjemmesider er bygget op, og hvilke teknologier, systemer og programmeringssprog, der bliver brugt. Derfor skal du i den forbindelse vælge et webhotel, som kan håndtere og køre netop din hjemmeside.
Det første, du skal se på, hvis du vil finde et webhotel, som kan håndtere din hjemmeside, er om din hjemmeside bruger PHP eller ASP.NET. De fleste hosting udbydere kan tilbyde både webhoteller, som kan håndtere PHP og webhoteller, som kan håndtere ASP.NET. Det er derfor let nok at finde et hosting udbyder, som opfylder dine krav, men du skal også huske at vælge det rigtige webhotel herunder, når du laver din endelige bestilling.
Bruger du CMS systemer, såsom Shopify eller WordPress, så skal du også være opmærksom på, hvilket webhotel, du vælger. Her er det en god idé at finde et webhotel, som tilbyder 1-click-install. På den måde sikrer du dig, at webhotellet rent faktisk kan køre dit CMS system, samtidig med at det gør det lettere, når du skal oprette hjemmesiden.
Har du planer om at udvide din virksomhed med flere hjemmesider i fremtiden, er det en god idé at vælge et webhotel, som tilbyder mere end et domæne. På den måde kan du hoste dine hjemmesider på samme webhotel, frem for at bruge flere forskellige webhoteller, hvor der kun er plads til et domæne. Du skal være opmærksom på, at selvom nogle webhoteller skriver, at der kun er plads til ét domæne på den valgte hosting løsning, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke kan være flere domæner på samme server. Her kan du blot risikere, at du skal betale for det, mens dette ikke ville være nødvendigt, hvis du havde valgt en løsning med ”ubegrænset” antal af domæner fra starten.
Hvad betyder domæne?
Når du skal lave en hjemmeside, er det ikke kun et spørgsmål om, hvordan du skal have den hostet. Du skal naturligvis også have styr på dit domæne. Hvis du ikke har nogen erfaring inden for opsættelse af hjemmesider, så er det ikke sikkert, du overhovedet ved hvad et domæne er. Kort sagt så er domænet navnet på din hjemmeside, som folk søger på, når de vil have adgang.
Du kan frit vælge navnet til din hjemmeside, så længe det ikke allerede er taget i brug. Endelsen på navnet kan variere meget og afhænger som regel af indholdet på din hjemmeside. Har du for eksempel en hjemmeside på dansk, som primært henvendes til danske brugere, er det oplagt at vælge en endelse som .dk. Regner du derimod med, at din hjemmeside skal modtage brugere fra hele verden, er det en god idé med en international endelse. Her kan du for eksempel vælge at slutte navnet på hjemmesiden af med enten .com eller .net.
Endelsen på domænet kaldes et top level domæne, og forskellige lande har forskellige endelser. Danmark har for eksempel .dk, mens Sverige har .se, Tyskland har .de og Norge har .no. Du kan forvente at et domæne, som slutter på .dk, er billigere end, hvis det slutter på .com, som kommer ud til flere og derfor er mere attraktivt.
Når du skal vælge et navn til din hjemmeside, er det en god idé at vælge et navn, som fortæller noget om, hvad din hjemmeside egentlig handler om. Vil du for eksempel lave en hjemmeside, hvor du sælger dine egne malerier, så er det oplagt at inddrage ordet kunst eller maleri i navnet. På den måde gør du det lettere for de besøgende at vurdere om din hjemmeside er relevant for dem og det, de søger. Det gør dog ikke noget, hvis du er en smule kreativ med navnet, så længe det også skaber et indblik i, hvad hjemmesiden egentlig tilbyder.
Du skal derfor blot finde et domænenavn, du synes passer godt til din hjemmeside, og derfra kan du tjekke, om det er ledigt, så du kan bruge det.
Skal din hjemmeside have en webshop?
For mange virksomheder, der skal oprette en hjemmeside, er det oplagt med en webshop. Hvis du har en virksomhed, som sælger ud af produkter eller ydelser, så bør du have en webshop på hjemmesiden, så kunderne kan købe direkte derigennem. Det kan være en stor fordel for dit salg, da det gør det let og overskueligt for den besøgende at foretage et køb med det samme.
En webshop er egentlig bare en online butik, hvor du kan sælge din produkter og ydelser. Har du for eksempel allerede en fysisk butik, så er det oplagt at lave en webshop, så folk også har mulighed for at købe dine produkter over nettet. Det giver dine kunder flere muligheder, så de kan benytte sig af den købsmetode, der passer bedst ind i deres hverdag. På den måde kan du øge din kundebase, fordi du også kan få de kunder, som ikke har mulighed for at besøge din fysiske butik. Det er også oplagt med en webshop, hvis du netop ikke har muligheden for at få en fysisk butik. Du når ud til en bred skare af folk og kan sælge uden, at du skal betale en dyr husleje for en fysisk lokation.
På din webshop kan de besøgende læse om og se de varer, som du sælger, og derefter lægge de udvalgte varer direkte ned i en virtuel indkøbskurv og betale for dem. Hvad der sker derfra, afhænger af dit produkt. Hvis det er et fysisk produkt, skal det naturligvis pakkes og forsendes med post eller fragtmand.
Når din webshop skal opsættes, er der to forskellige måder, det kan gøres på. Du kan enten vælge at kode den selv eller at bruge en hosted webshop løsning.
Hvis du selv vil bygge din hjemmeside medfølger der en hel del teknisk kunnen og kodning. Du kan derfor selv opsætte din webshop fra bunden, hvis du er dygtigt til at kode, eller du kan betale dig fra det og hyre et professionelt webbureau, som kan kode den for dig. Med denne løsning kan du være sikker på at få en webshop, som matcher nøjagtig, hvad du ønsker og har de specifikke funktioner, du har behov for.
Med en hosted webshop tilbydes en række skabeloner og standardfunktioner, som du blot kan vælge i mellem til din webshop. Det er en billigere og lettere løsning, hvis du ikke selv har forstand på kodning og gerne vil have et brugervenligt system. Din opgave er derfor kun at oprette tekst og billeder, som skal ses på din webshop. Det er en oplagt løsning, hvis du har en mindre virksomhed, som sagtens kan tilfredsstilles med de standardfunktioner, der tilbydes.
Det er derfor vigtigt at tage hensyn til både dine egne evner og dit budget, når du vælger, hvilken løsning du vil bruge til at opsætte din webshop. Du får for eksempel mere præcision, hvis du får webshoppen kodet fra bunden, men dette er ikke altid nødvendigt, hvis du for eksempel har en mindre virksomhed. Du skal derfor overveje, hvad der er værd at bruge penge på, og hvad der ikke er, så du kan få det hele til at hænge så godt sammen som muligt.