Det koster ikke noget at spørge

    Bruger
     
    du
     
    Facebooks
     
    like-knap?

    Mathias VorretUX udvikler

    Bruger du en Facebook like-knap? Så bør du passe på…

    Du kender dem sikkert. Måske har du dem selv implementeret på din hjemmeside eller webshop. En like-knap, så dine besøgende kan like din Facebook-side uden at forlade din hjemmeside. Men du skal passe på med en sådan knap, viser en afgørelse fra EU. Det drejer sig selvfølgelig om GDPR.

    EU-domstolen i en pressemeddelelse: DU er ansvarlig

    Har du en sådan Facebook like-knap på din side, er det dig, der er dataansvarlig – ikke Facebook! Og det er opsigtsvækkende, fordi det har en stor juridisk betydning, hvem der er dataansvarlig. Som dataansvarlig er det nemlig dit ansvar, at de fornødne foranstaltninger vedr. behandling af personoplysninger i henhold til GPDR (persondataforordningen).

    Hvad handlede afgørelsen om?

    Lad os se lidt nærmere på, hvad sagen omhandlede. En tysk tøjvirksomhed, Fashion ID, havde, som så mange andre, en Facebook like-knap på deres website. En uenighed i Tyskland betød, at sagen endte hos EU-domstolen. Og her faldt så den opsigtsvækkende afgørelse, at det altså var Fashion ID, som var dataansvarlige for knappen – og ikke Facebook.

    Du kan læse hele pressemeddelelsen, hvori dommen er beskrevet, lige her.

    Læs også

    Hvad er webtilgængelighed, og hvorfor er det så vigtigt?

    Hvad er cookies?

    Kundernes fortrydelsesret på din webshop: Hvilke regler gælder?